Kävellään! – kampanja syntyi tarpeesta kannustaa ihmisiä kävelemään arkimatkat. Keskimäärin suomalainen valitsee auton lyhyille, alle 3 kilometrin matkoille. Kesän ja syksyn aikana pilotoin kävelyyn kannustavan kampanja Kypärämäki-Köhniö-Kortemäki asuinalueelle. Kampanja pyrittiin luomaan toimintamalliksi, joka on jatkossa monistettavissa myös muille alueille.
Kävellään! -kampanja alkoi osaltani toukokuun alussa, kun aloitin tapahtumakoordinaattorina Jyväskylän kestävän kehityksen yhdistyksessä JAPAssa. Nopeasti huomasin, kuinka yhdistyksen toiminta tuki samoja arvoja kuin omassa elämässäni. Koin innostusta tulevasta projektista koskien arkiliikkumista ja innostus herätti minussa luovuutta lähteä työstämään kävelyteemaisia kokonaisuuksia.
Kävellään! -kampanjan suunnittelu starttasi tutustumalla aiemmin toteutuneisiin viisaan liikkumisen projekteihin. Minulle annettiin heti alussa vapaat kädet ideoimisessa ja päätehtäväni oli ohjata kävelyteemaista projektia tapahtumakoordinaattorina.
Suunnitteluprosessi eteni hyvin, tiiviin yhteistyön kukkiessa pilottialueen Kypärämäki-Köhniö-Kortemäki asukasyhdistyksen kanssa. Kesän edetessä keräsin suunnitteluryhmään lisää alueen paikallisia toimijoita. Asukasyhdistyksen lisäksi kampanjaan lähti innokkaasti mukaan Köhniö-Kypärämäen Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistys.
Teemakävelyitä ja tapahtumia
Aluksi lähdin kartoittamaan kohdealuetta ja sen erilaisia kävelyreittejä. Yhteisvoimin kävimme kartoittamassa MLL:n paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Anna Sorkon ja varapuheenjohtaja Sanna Veteläisen kanssa erilaisia kävelypolkuja. Kokoustimme ja ideoimme viikoittain, välillä kasvotusten mutta eniten etäyhteyksien välityksellä.
MLL:n paikallisyhdistys ylläpitää alueella ilmaista perhekahvilatoimintaa. Tämän toiminnan ympärille kehitimme vaunuttelukävelyn kampanjan nimissä. Muita teemakävelyitä kehitimme uusille asukkaille sekä lapsiperheille. Pop up -kävelyitä oli yhteensä kolme, sisältäen kaikki erilaiset kävelyreitit.
Kävellään! -kampanjassa pop up kävelyiden rinnalla tapahtui paljon muutakin. Euroopan laajuisella Liikkujan viikolla toteutimme sisältöä sosiaaliseen mediaan päivittäin ja järjestimme erilaisia tempauksia, kuten esimerkiksi Kävelijän aamupalan yhteistyössä Liikenneturvan kanssa. Tapahtumassa oli tarjolla aamupalaa, heijastimia ja tietoa kävelijän liikennesäännöistä sekä ajankohtaisista hankkeista. Lisäksi osallistuimme Huhtasuon Eloiloihin sekä Mataran markkinoille.
Markkinoin aktiivisesti kävelyteemaisista aiheista joka tiistai. Instagram ja Facebook täyttyi kävelijöille suunnatusta informaatiosta kantaen nimeä Tiistaitärppi. Toteutin myös erilaisia kävelykyselyitä ja liikkumisaiheisia haastatteluja. Oli hienoa kuulla Jyväskylän asukkaiden liikkumismuodoista ja siitä että kaupunkimme on oiva kävelykaupunki, koska palvelut ovat lyhyiden matkojen päässä. Näistä aiheista pääsin myös puhumaan Radio Keskisuomalaisen suoraan aamulähetykseen.
Roolissani tapahtumakoordinaattorina pääsin hanketyöskentelyn ytimeen ja omaksuin työhön kuuluvat osa-alueet, esimerkiksi markkinoinnin ja ohjaamisen kannalta. Sain toimia omalla tavallani ja onnistuin tekemään suunnitellut tehtävät hyvin. Työtehtäviini kuului luonnollisesti myös paljon organisointia ja johtamista, jota en ollut tehnyt näin vastuullisessa tehtävässä ennen. Pääsin myös hyödyntämään omia taitojani kulttuurituottajaopiskelijana ja käyttämään omaa luovuuttani, esimerkiksi tekemällä verkkosivuille kuvitukset pop up -kävelyiden kartoista.
Haluan kiittää jokaista, joka työskenteli kanssani Kävellään! -kampanjan kanssa, niin yhteistyökumppaneita sekä Japan kaikkia kannustavia työntekijöitä. Mukavia kävelyhetkiä!